Gyalogos alagutakon a Margitszigetre
2017. február 20. írta: herzogtamás

Gyalogos alagutakon a Margitszigetre

A Margitsziget jelenleg nem igazán jól megközelíthető része Budapestnek. A legtöbben talán a 4/6-os villamos révén érik el a déli szigetcsúcsnál, az északi részen viszont nincs megállója az 1-es villamosnak a szigetnél. A Duna "koronaékszerének" is tekintett Margitsziget elérhetőségét éppen a Duna gátolja természetes akadályként, a sziget teljes hosszában és sokkal hosszabban, mint a Margit hídtól délre fekvő budapesti hidak között átlagosan jellemző (1,1 kilométer, lásd ábra).

hidak_tavolsaga.jpg

A Margitsziget 2013 májusában publikált Fejlesztési Terve nemcsak a szigettel kapcsolatban elérhető szolgáltatások minőségének javítását tűzi ki célul, hanem a mennyiségük növelését is. Utóbbira példa a megépíteni tervezett lóvasút, amelynek működtetéséhez másfél kilométer hosszúságú sínpályát fektetnének le. A látványosságok számának növekedése és a növekvő turizmus egyaránt felveti a sziget megközelíthetőségének a javítását. A Fejlesztési Terv az infrastrukturális fejlesztések között a sziget megközelíthetőségének javítását szolgáló terveket is tartalmaz, úgymint elektromos buszok beszerzését (1,4 milliárd forint értékben), hajókikötők létesítését (300 millió forint), valamint az északi részen lévő parkoló bővítését, közvilágítás kiépítését (200 millió forint). Úgy gondolom ezeken a beruházásokon kívül – vagy részben azok helyett – érdemes lenne elgondolkodni a sziget közlekedési infrastruktúráját javító, két gyalogos alagút megépítésén. A budai oldali aluljáró a H5-ös (szentendrei) HÉV Szépvölgyi úti megállójától vezetne a szigetre, a Palatinus strand és a Duna közötti területre, a Hajós Alfréd sétányra. A másik oldalon a Dózsa György út folytatását jelentő Dráva utcától indulhatna az alagút és a vadaspark mellé érkezne. A pesti oldali kijárattól mintegy 600 méterre található a főváros legforgalmasabb közlekedési eszközének, a 3-as metrónak a Dózsa György úti megállója.

A sziget nyugati oldalán a Palatinus strand van, így esetleg érdemes lenne a strand alatt továbbvezetni az alagutat, hogy aki a sziget középső része felé igyekszik, annak ne kelljen megkerülnie a fürdőhelyet - ezt a szakaszt kékkel jelöltem a térképen. Ebben az esetben ez az alagút három kijárattal rendelkezne. A sziget középső része felé haladva enyhén akár már emelkedhetne is az alagút szintje, amely révén a sziget közepén már kisebb mélységet áthidalni képes felvonóra lenne szükség.margitsziget3.png

Az alagút-terveket tartalmazó térkép. És hogy miért jobb az alagút, mint a hajós összeköttetés? Azért, mert nem függ az időjárástól, a Duna vízállásától, nem kell várni a hajók indulására, az üzemeltetése pedig sokkal olcsóbb. A Duna jobb oldali ágán jelenleg nincs is hajós összeköttetés, a bal oldali ágat illetően pedig számomra kérdéses, hogy a sziget közepe helyett miért a fő összeköttetést biztosító Margit hídtól mindössze 200 méterre található Centenáriumi Emlékműnél van a hajójáratok egyetlen szigeti kikötőhelye.

Az alagutak egyenként  2-300 méter hosszúságúak lennének. A Dózsa György úti metróállomástól kb. 900 méter távolságra kerülne a Margitsziget, ami gyalogosan mintegy 10 percnyi séta. A 75-ös trolibusz Dráva utcai megállójától - ami egy megállónyira van a metróállomástól - csak a Duna keleti ága alatt kellene átsétálni. Az alagút mélysége, valamint az akadálymentesítés szükségessége miatt természetesen a kijáratokhoz lifteket kell építeni, kamerarendszert szükséges telepíteni és talán a szellőztetésről is gondoskodni kellene. Bicikliket tolni mindenképpen lehetne az alagutakban, így megépülésük révén a budai és a pesti Dunaparton haladó kerékpárutak között keresztirányú összeköttetési lehetőség keletkezne. 

Az alagutak révén a 26-os és a nyáron közlekedő 226-os buszok forgalmát csökkenteni lehetne, amellyel párhuzamosan mérséklődne a sziget környezetszennyezése.

A tervezett alagutak előnye, hogy rögtön a sziget középső részére lehet érni, ellentétben a hidakkal, ahol csak a szigetcsúcsokra. Fontos figyelembe venni, hogy az 5-ös metró esetleges megépítésével az aluljárók jelentősége csökkenhet, miután ennek a földalatti vasútnak a tervek szerint Budán, Pesten és a Margitszigeten is lesz megállója. Megjegyzem ugyanakkor, hogy – a jelenlegi hajójáratokhoz hasonlóan – az 5-ös metró tervezett szigeti állomása sem a sziget középső részén, hanem a Margit hídhoz sajnos egészen közel van. 

Az alagutakkal azonban nemcsak a Margitszigetet lehetne közelebb hozni Budához és Pesthez, hanem utóbbi két városrész is közelebb kerülne egymáshoz. Például a Szépvölgyi út környéke és a Dráva utcára környéke között BKV-járművel jelenleg 25-30 percig tart az utazás és legalább egyszer át kell szállni. Az alagutak révén ugyanakkor gyalogosan legfeljebb 15 perc alatt meg lehetne tenni a mintegy 900 méteres távolságot.    

Illúzióim persze nincsenek. A budapesti akadálymentesítés "költségkímélő" módja a közelmúltban sok helyen az aluljárók megszüntetése volt, amellyel párhuzamosan a felszínen jelzőlámpás gyalogátkelőhelyeket létesítettek (Jászai Mari tér, Margitsziget, Margit híd - budai hídfő, Ferenciek tere). Sajnos tévedünk, ha elhisszük, hogy a zebra jó megoldás. Az egy dolog, hogy az autósok időt veszítenek a piros lámpánál történő várakozással, de eközben a levegőt is szennyezik. Azt sem tartom jó megoldásnak, ha a gyalogátkelőhelyet az aluljáró meghagyásával alakítják ki (a forgalom megoszlása miatt pl. ebben az esetben tuti, hogy az aluljáróban működő valamennyi kereskedelmi egység lehúzhatja a rolót).

 

A bejegyzés trackback címe:

https://herzogtamas.blog.hu/api/trackback/id/tr3112276165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CyberPunK 2017.02.21. 11:01:02

"Budáról például csak a 4/6-os villamos révén lehet elérni, onnan is csak a déli csücskét, az északi részen viszont nincs megállója az 1-es villamosnak a szigetnél, így vagy be kell sétálni Budáról a nagy forgalmú Árpád hídon, vagy át kell utazni Pestre, hogy a 26-os buszra szálljunk."

Ja, mert se 34-es, se 106-os nem közlekedik az Árpád hídon, igaz? Komolyan, miért az ötletel, akinek fingja sincs a helyi viszonyokról?

czjanos 2017.02.21. 11:15:25

Szerintem meg még tovább kéne vezetni az aluljárót és akkor Ausztráliát is el lehetne gyalogosan érni. Arra nem gondoltak, hogy sűríteni kéne a kishajós járatokat? Napelemes repülő már megkerülte a Földet. Itt meg max. 200 métert kellene a napenergia hasznosításával megtenni. Lenne azonban más lehetőség is: aluljáró Paksról és akkor atomhajók közlekedhetnének.
Végül: miért kellene a föld alá kényszeríteni az embereket, ahelyett, hogy gyönyörködhetnének a páratlanul szép panorámában?

Broáf az egész világ 2017.02.21. 11:16:33

A szigetre északi és déli oldalán is belehet menni. Hajó is kiköt.
Alagút?
Nem elég sötét ez az ország?

laci_52 2017.02.21. 11:37:18

Az aluljárók tök fölöslegesek, aki a Szigetre megy, bír egy kicsit sétálni.

Fiatal koromban Budán laktam és nyáron a Palára mindig átkelőhajóval mentünk a Nagyszombat utcától. Nem tudom, ez a hajójárat működik-e még.

A BKK hajójárata tavasztól őszig jár és ha jól tudom, két helyen is kiköt a Margitszigeten.

Egyébként is: a 26-os busz csak ideiglenesen lett lerövidítve, idővel végig fog menni a két híd között.

lippsi e vagy? 2017.02.21. 11:45:21

Ehhez képest az olimpia egy racionális beruházásnak tűnik

A héber feliratot a sziget közepén szemüveg nélkül nem bírtam elolvasni, tud valaki segíteni?

Nicolas Reök 2017.02.21. 12:23:15

Alagút? A Duna alatt ez gondolom van legalább 20 méter mélyen az utcaszinttől, még jó, hogy kell lift és mozgólépcső se ártana, mert ez már bőven metrómegálló mélység. A 4-es metró talán 30 méteren megy. Költségben az összes gépészettel (és annak az üzemeltetésével) ez nem tudom mennyivel lenne olcsóbb az időről időre szóba kerülő gyalogos/kerékpáros hídnál, mindenesetre az jóval attraktívabb lenne. Ráadásul ismerve Pesten az aluljárókat el tudom képzelni milyen állapotok uralkodnának (pláne így télen) egy ilyen ~250 méteres csőben.. persze, lehet csak túl sokat járok (és látok) a Blahán.

Treff Bubi 2017.02.21. 12:26:52

A térképpel sikerült lebuknotok, ez is a nemzetözi cionista-Soros összeesküvés aljas terve:)

Nicolas Reök 2017.02.21. 12:32:38

Egyébként én alapvetően nem kérdőjelezem meg, hogy nem ártana több bejutási lehetőség a szigetre mint a szigetcsúcsok. A Szépvölgyitől vagy a Dráva utcától a sziget közepe gyalog és tömegközlekedve is megvan 30-40 perc, a város meg nincs tele hatalmas parkokkal, sokaknak rövidülhetne meg jelentősen az az idő amit a szigetre jutással eltölt. Persze, tudom.. bárcsak az lenne a legnagyobb probléma, hogy az emberek kikapcsolódása egyszerűbb legyen...

Jakab.gipsz 2017.02.21. 12:32:48

@Treff Bubi:
Soros Gyuri seggét felesleges fényesre nyalni, az általa képviselt tudomány nem lesz ettől legitim, a hülyeség az továbbra is hülyeség, tök mindegy menyit ajvékoltok mellette.

Nicolas Reök 2017.02.21. 12:37:42

הגן היפני japánkert a translate szerint.. bár az nem ott van

Duplaxiii 2017.02.21. 12:42:03

Egyszerűen felfoghatatlan az agyad működése!
Ezt írod, hogy
"És hogy miért jobb az alagút, mint a hajós összeköttetés? Azért, mert nem függ az időjárástól, a Duna vízállásától, nem kell várni a hajók indulására, az üzemeltetése pedig sokkal olcsóbb."
- baszki, szar időben hatalmas igény van az alagútra.
- a hajó dolog látványos és turistacsalogató.
- olcsóbb? az üzemeltetése? az építési költségből 100 évig fizetheted 2-3 hajó árát és a gázolajat...
Te egyszerűen magadból idulsz ki, mondjuk mennél úszni, de kerülnöd kell.
A Margitsziget a pihenésé, a sétáké és a csendé! A Central Parkban sem építenek vasútat meg mást, hogy egy-egy blogger kényelmesebben juthasson a "közepére"...

Duplaxiii 2017.02.21. 12:45:08

@Nicolas Reök: Mert ha sok bejutás lenne és sokan kényelmesen bejuthatnának, akkor ugye a Margitsziget megmaradna annak, ami?
Miért nem pártolod azt a tervet, amiért tarlós elvette a XIII. kerülettől?
Mert a szigeten építési tilalom van és tarlósék egy idegen lobbi miatt engedélyezni akarják a szálloda, kaszinó stb. építését.
Tehát legyen 3-4 híd, legyenek kaszinók, legyen vigalmi negyed a Margitsziget?
Áttehetnénk ide a Sziget fesztivált!
nem inkább meg kellene hagyni annak, ami? Be lehet sétálni, egy alapos csavargás jót tesz. Futhatsz, bringázhatsz.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2017.02.21. 14:41:50

"Az aluljárók révén a 26-os busz forgalmát csökkenteni lehetne, amellyel párhuzamosan mérséklődne a sziget környezetszennyezése."

Nem lenne egyszerűbb/olcsóbb elektromos buszokat venni? A 26-os kb negyed óránként jár, ennyi idő alatt nagyjából végig is megy a vonalon, tehát 4 darab busz is bőven kiszolgálja a vonalat, számoljunk mondjuk 50 millióval buszonként...

lippsi e vagy? 2017.02.21. 15:15:16

Akkor már inkább a Hajógyári szigetet kéne rendbe tenni (no nem kaszinóvárossal persze) és építeni egy normális hidat, vagy felújítani és kibővíteni a meglevőt

Töredék költség az óbudai dunaág szélességét tekintve
süti beállítások módosítása