Kárpáti Gyurika, vízilabda, én
2015. szeptember 25. írta: herzogtamás

Kárpáti Gyurika, vízilabda, én

Nagyon szeretem a vízilabdát. A Dr. Kemény Dénes kapitánysága alatt íródott könyvek megismerése után úgy döntöttem, hogy feltérképezem a múlt sikereit is. A vízilabdázással kapcsolatos legnagyobb könyvkiadót az idén nyolcvan esztendős Dr. Kárpáti György, azaz Gyurika jelenti, aki egyedül – pontosabban szólva Peterdi Pál társszerzősége mellett – hét könyvet is megjelentetett e témában. Gyurikának volt miből merítenie a történeteit, hiszen háromszoros olimpiai bajnok (1952, 1956, 1964), társedzőként pedig olimpiai bajnoki címre vezette a válogatottat 1976-ban, a születésem évében.

A könyvek beszerzését követően megkerestem Gyurikát a Császár uszodában, hogy dedikálná-e nekem őket. Szívesen kötélnek állt, de egyúttal segítségemet kérte, hogy szerezzem be két könyvét, amelyet akkor készült újra kiadni, s amelyeket egyik antikváriumban sem tudtak a számára beszerezni. Beleegyeztem. Tudtam ugyanis, hogy az internet segítségével könnyen megoldom a problémáját.

csaszar_napjaink5.jpgAz egykori Császárfürdő neve ma már Császár uszoda, de a "Csaszi" becenév nem változott.  

A dedikálásra is a Csasziban került került sor, ott, ahol 1926-ban, az első vízilabda Európa-bajnokságon bajnoki címet ünnepelhetett a magyar válogatott. Gyurika meglepődött a dedikálásra váró könyvek mennyiségén: – Jaj, ennyit írtam?! – szólt, mire a teraszon napozgató egykori csapat- és edzőtárs, Gyarmati Dezső is hozzászólt a témához: – Nem te, hanem a Peterdi, Gyurika, a Peterdi! –

Az egyik újrakiadásra váró könyv a „Melbourne, Miami, Margitsziget” című volt, amit 1957-ben adtak ki először, s amelynek akkori ára 5 forint volt. 2011-ben 5000 forintért tudtam megvásárolni… „Idenézz Suta! – szólt Gyarmatihoz – Mekkora biznisz, ezerszeres ár!” aztán mindegyik könyv elejére bekanyarította az „Emlékül Kárpáti György” szöveget.

karpati.jpg

gyarmati.jpg

peterdi.jpg

Régi idők vízilabdája: Dr. Kárpáti György (1935–), Gyarmati Dezső (1927–2013) és az egykor szintén e sportágat űző Peterdi Pál (1925–2000)

Hathatós segítségemnek hála a két könyvet végül 2012-ben adták ki újra. A „Melbourne, Miami, Margitsziget” új kiadása 1700 forintba kerül. Viszont a régiért sem kérnek már többet… Gyurika! Én most fogom a dedikált könyvet, beviszem egy antikváriumba, s ha kevesebbet ajánlanak érte, mint 5000 forint, én bizony kifizettetem veled a különbséget, az biztos! :-)

melbourne_r.JPG

 A "Melbourne, Miami, Margitsziget" című könyv egykor

melbourne_u.jpg

 és most.

Kárpáti György (és Peterdi Pál!) vízilabdázásról szóló könyvei:

1. Peterdi Pál, Jeney László, Kárpáti György: Melbourne, Miami, Margitsziget: 2 olimpiai bajnok élményei, 1957

2. Kárpáti György, Peterdi Pál: Kint vagyok a vízből, 1966

3. Kárpáti György, Peterdi Pál: Itt állok megfürödve, 1981

4. Kárpáti György, Peterdi Pál: Medencék, gólok, pofonok: Helsinkitől Moszkváig, 1982

5. Kárpáti György, Peterdi Pál: Cini és a többiek, 1985

6. Kárpáti György, Peterdi Pál: Három testőr Ausztráliában, 1988

7. Kárpáti György, Peterdi Pál: Mennyei lábtengó (és más hazugságok), 1997

Kárpáti Györgyről szóló könyv:

Kő András: 13+1, Kárpáti György, a szerencse fia, 2005 (Kárpáti 70. születésnapja alkalmából)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://herzogtamas.blog.hu/api/trackback/id/tr307805570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása